Kategorie
Content marketing Słownik marketingu

Infografika – co to jest?

Infografika (inaczej grafika informacyjna) to atrakcyjna graficznie, wizualizacja danych, informacji, wiedzy. Do najważniejszych cech infografiki należy zaliczyć przejrzystość formy oraz jasność przekazu. Profesjonalnie zaprojektowana infografika przykuwa uwagę czytelnika, umożliwia szybkie przeskanowanie wzrokiem oraz łatwiejsze zapamiętanie zawartości.

Przykłady infografik
źródło: zrzut ekranu pinterest.com

Duża popularność grafik informacyjnych, formy content marketingu, wzięła się zapewne z chęci wykorzystania cech fizjologii człowieka, a konkretnie jego mózgu. Badania przeprowadzone przez naukowców MIT wskazują, że za przetwarzanie obrazów dostarczanych przez nasze oczy do mózgu, odpowiada – bezpośrednio i pośrednio – około 50% naszych neuronów. W związku z tym infografiki, które zawierają dużo grafiki i mało tekstu są lepiej odbierane przez czytelników niż długie teksty.

Infografika jest dla człowieka łatwiejsza do zrozumienia i zapamiętania niż tekst. Proces czytania jest dużo bardziej skomplikowany niż oglądanie obrazów. Mózg musi przetworzyć dużo więcej informacji, gdyż każdy wyraz jest symbolem graficznym, który musi zostać przez mózg rozpoznany i zrozumiany. Słowa są czytane sekwencyjnie i następnie łączone w zrozumiały kontekst. Podczas oglądania infografiki omiatamy jej zawartość i szybciej ją zapamiętujemy między innymi ze względu na to, że obiekty na niej różnią się od siebie kolorami, kształtem i wielkością bardziej niż wyrazy w zwykłym tekście.

Badania na temat procesów poznawczych i zapamiętywania informacji prowadził Allan Urho Paivio twórca teorii podwójnego kodowania (ang. dual coding theory).

Jak zrobić infografikę?

  1. Wybierz temat infografiki – Upewnij się, że jest odpowiedni, interesujący i pasuje do twojej grupy docelowej.
  2. Zbierz wszystkie niezbędne informacje – Wyszukaj i zbierz wszystkie niezbędne informacje, a następnie zweryfikuj czy są prawdziwe i aktualne.
  3. Przefiltruj, zorganizuj i uporządkuj – Musisz pokazać tylko to, co jest najbardziej przydatne. W konsekwencji odrzuć mniej istotne informacje.
  4. Wybierz rodzaj infografiki – Sprawdź czy wybrany styl najlepiej zaprezentuje rodzaj informacji który chcesz przekazać.
  5. Opracuj szkic – Określ kluczowe punkty prezentowanych treści i użyj ich jako bazy projektu.
  6. Zaprojektuj infografikę – Wybierz czytelną typografię. Określ styl, kolory, grafikę i ikony. Podaj źródła informacji. Dodaj swoje logo i adres www.
    Zobacz: najlepsze aplikacje do infografik [year].
  7. Sprawdź i popraw – Następnie sprawdź teksty pod kątem interpunkcji, literówek i błędów ortograficznych.
  8. Opublikuj i udostępniaj – Możesz już opublikować infografikę w mediach społecznościowych, na blogu czy stronie internetowej.
Jak zrobić infografikę?
Jak zrobić infografikę?

Infografika – zalecane rozmiary

Zalecana szerokość infografiki to 800px, natomiart zalecana wysokość nie jest określona ponieważ zależy od konkretnego projektu infografiki. Możemy jednak przyjąć wartość np. na podstawie szablonu grafiki informacyjnej w serwisie Canva, która ma wysokość 2000px.

Rodzaje infografik

  • grafika informacyjna statyczna – tradycyjna forma infografiki, która składa się z grafik i tekstu przedstawiających dane w sposób łatwy do zrozumienia.
  • infografika interaktywna – to interaktywna forma infografiki, w której odbiorca może kliknąć, przeciągnąć lub zaznaczyć różne elementy, aby uzyskać więcej informacji na temat przedstawionych danych.
  • infografika animowana – to forma infografiki, która wykorzystuje animacje, aby przedstawić dane w sposób dynamiczny.
  • infografika komiksowa – łączy w sobie elementy komiksu i grafiki statycznej, aby przekazać informacje w sposób zabawny.
  • grafika informacyjna w formie mapy myśli (ang. mind map) – infografika, która przedstawia informacje w formie graficznej reprezentacji struktury pojęć i związków między nimi.
  • infografika porównawcza – przedstawia dane porównawcze, np. porównując wielkość lub proporcje różnych wartości.
  • infografika procesu – następny rodzaj, który przedstawia krok po kroku proces lub sekwencję działań.
  • infografika czasowa lub historyczna – to w końcu forma grafiki informacyjnej, która przedstawia dane w czasie lub jako przebieg zdarzeń.

Najlepsze programy i narzędzia do infografik

2024

Canva – to platforma do projektowania, umożliwiająca tworzenie różnego rodzaju grafik, w tym ulotek, plakatów, prezentacji, a także infografik. Zawiera gotowe szablony, które można dostosować do własnych potrzeb oraz bibliotekę elementów graficznych.

Canva.com  - strona główna serwisu
Canva.com – strona główna serwisu

Czy jest wersja darmowa: TAK
Wersja płatna już od: 449,99 PLN rocznie


Adobe Express to aplikacja mobilna oraz narzędzie online do zdjęć i projektowania dzięki którym łatwo utworzysz grafiki społecznościowe, infografiki, ulotki, loga i wiele innych elementów wizualnych. Podobnie jak w przypadku platformy Canva, dostępne są szablony, które można dostosowywać, znacznie skracając czas potrzebny do projektowania.

Adobe Express - strona główna serwisu
Adobe Express – strona główna serwisu

Czy jest wersja darmowa: TAK
Wersja płatna już od: 9.99 USD miesięcznie


Miro to platforma do pracy zespołowej, umożliwiająca tworzenie interaktywnych tablic, diagramów i map myśli, a także łatwe współpracowanie online i dzielenie się pomysłami z zespołem. Zaprojektowane diagramy i mapy myśli (ang. mind maps) można z powodzeniem użyć przy projektowaniu infografik.

Miro.com - strona główna serwisu
Miro.com – strona główna serwisu


Czy jest wersja darmowa: TAK
Wersja płatna już od: 8 USD na użytkownika/miesiąc przy płatności za cały rok

Darmowe zdjęcia i ikony do infografik

2024

Uwaga: Przed pobraniem zdjęć, ikon lub innych grafik upewnij się, że masz prawo do bezpłatnego używania. Licencje mogą się zmieniać i nie wszystkie obrazy mogą być dostępne na wolnej licencji. Niektóre mogą wymagać zgody lub płatności za ich użytkowanie. Przed pobraniem każdego pliku sprawdź licencję serwisu lub pliku, czy jest on oznaczony jako wolny do użytku komercyjnego lub niekomercyjnego i czy trzeba zastosować odpowiednie oznaczenie pochodzenie źródła (tzw. atrybucja). Pamiętaj, że naruszenie praw autorskich może skutkować konsekwencjami prawno-finansowymi.

  • Flaticon to strona internetowa oferująca szeroki wybór darmowych ikon oraz wektorowych elementów graficznych do użytku komercyjnego i niekomercyjnego. Strona zawiera ponad 4 miliony wektorowych ikon i obrazów, które można wyszukiwać według różnych kategorii i tematów.
    Czy są wersje darmowe: TAK (potrzebna atrybucja)
    Wersja płatna już od: 3.75 EUR miesięcznie przy płatności za cały rok
  • Pexels to serwis internetowy oferujący duży wybór wysokiej jakości zdjęć i filmów stockowych do użytku komercyjnego i niekomercyjnego. Strona zawiera ponad milion darmowych zdjęć i filmów, które można wyszukiwać według różnych kategorii i tematów, w tym biznes, natura, sport, jedzenie, architektura i wiele innych.
    Opis licencji Pexels
  • Pixabay to platforma internetowa oferująca szeroki wybór wysokiej jakości zdjęć, filmów i ilustracji stockowych do użytku komercyjnego i niekomercyjnego. Strona zawiera ponad 1,8 miliona darmowych zdjęć, filmów i ilustracji. Można je filtrować według różnych kategorii i tematów, w tym natura, biznes, technologia, jedzenie, moda i wiele innych.
    Opis licencji Pixabay
  • Unsplash to serwis www, oferujący darmowe, wysokiej jakości zdjęcia i obrazy stockowe do użytku komercyjnego i niekomercyjnego. Co odróżnia ją od innych podobnych stron, to wyjątkowe, artystyczne podejście do fotografii. Zdjęcia na Unsplash są tworzone przez różnych fotografów. Strona zawiera ponad milion zdjęć i obrazów, które można wyszukiwać według różnych kategorii i tematów, takich jak natura, architektura, ludzie, jedzenie i wiele innych.
    Opis licencji Unsplash

Infografiki inspiracje – najlepsze źródła

2024

Historia infografiki – [wideo]

Infografika – bibliografia