Kategorie
Content marketing Reklama natywna Słownik marketingu

Paid media, earned media, shared media, owned media – definicje, wady i zalety oraz przykłady

Paid media, earned media, shared media, owned media

Wszystkie powyższe nazwy rodzajów mediów zostały wymyślone, aby łatwiej porównywać skuteczność działań reklamowych w różnych kanałach. Podział ten bierze pod uwagę, kto jest właścicielem danego medium i kto publikuje w nim treści, a także to, czy medium jest darmowe czy płatne. Segmentacja taka pomaga firmom, które badają efektywność swoich działań promocyjnych i chcą wybrać optymalne media do osiągania wybranych celów reklamowych.

Co to są paid media?

Rodzaj mediów, za które w celu publikacji swoich treści i dotarcia do odpowiedniej grupy docelowej, firma musi płacić właścicielowi danego medium. Płacimy za kampanię, reklamę czy też publikację treści, która ma na celu dotarcie do konkretnych osób lub grupy odbiorców.

WADY PAID MEDIA

  • media są płatne, a w konsekwencji na działania reklamowe trzeba przeznaczyć odpowiedni budżet reklamowy

ZALETY PAID MEDIA

  • pełna kontrola nad przekazem i miejscem, w którym on się pojawi, co pozwala na precyzyjne targetowanie i pomaga w osiągnięciu konkretnych celów marketingowych

PRZYKŁADY PAID MEDIA ONLINE:

  • kampanie reklamowe Google Ads
  • Facebook Ads
  • reklamy display
  • reklamy wideo
  • reklamy natywne
  • artykuły sponsorowane
  • sponsorowane posty w mediach społecznościowych

PRZYKŁADY PAID MEDIA OFFLINE:

  • reklamy w telewizji
  • reklamy w radiu
  • reklamy w prasie
  • reklamy na billboardach
  • artykuły sponsorowane w prasie

Co to są earned media?

Zasoby w mediach, które firma zdobywa dzięki swojej dobrej reputacji i pozytywnemu wizerunkowi, współpracy z wydawcami i za które nie musi płacić.

WADY EARNED MEDIA

  • brak pełnej kontroli nad przekazem i miejscem, w którym on się pojawi i w związku z tym brak wpływu na precyzyjne targetowanie i osiągnięcie konkretnych celów marketingowych

ZALETY EARNED MEDIA

  • dostęp do mediów jest darmowy

PRZYKŁADY EARNED MEDIA ONLINE:

  • darmowe publikacje notek PR
  • pozytywne recenzje produktów lub usług na blogach
  • publikacja infografiki w innym serwisie

PRZYKŁADY EARNED MEDIA OFFLINE:

  • pozytywne recenzje i publikacje w prasie
  • wystąpienia przedstawiciela firmy w programach telewizyjnych lub radiowych

Co to są shared media?

Media społecznościowe lub kontakty międzyludzkie, dzięki którym firmy mogą udostępniać swoje treści, a użytkownicy mogą się nimi dzielić. Podobnie jak w przypadku earned media, shared media są bezpłatne.

WADY SHARED MEDIA

  • brak pełnej kontroli nad przekazem i miejscem, w którym on się pojawi i w związku z tym brak wpływu na precyzyjne targetowanie i osiągnięcie konkretnych celów marketingowych

ZALETY SHARED MEDIA

  • dostęp do mediów jest darmowy

PRZYKŁADY SHARED MEDIA ONLINE:

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • YouTube
  • Pinterest
  • Publikacja infografik w innych serwisach

PRZYKŁADY SHARED MEDIA OFFLINE:

  • marketing szeptany
  • polecenia
  • wolontariat i działania charytatywne

Co to są owned media?

Media, których właścicielem jest sama firma i na których publikowane są treści tworzone przez firmę. Również w tym przypadku, podobnie jak dla earned media oraz shared media treści są publikowane bezpłatnie.

WADY OWNED MEDIA

  • koszty utrzymania infrastruktury i pracowników potrzebnych do wytwarzania i publikacji treści

ZALETY OWNED MEDIA

  • pełna kontrola nad przekazem i miejscem, w którym on się pojawi, co pozwala na precyzyjne targetowanie i pomaga w osiągnięciu konkretnych celów marketingowych

PRZYKŁADY OWNED MEDIA ONLINE:

  • strona internetowa firmy
  • blog firmowy
  • newslettery firmowe

PRZYKŁADY OWNED MEDIA OFFLINE:

  • czasopisma i magazyny firmowe
  • broszury i ulotki firmowe