Kategorie
Content marketing Słownik marketingu

Content marketing – definicja, cechy, wady i zalety

Content marketing – co to jest?

Content marketing (inaczej marketing treści) to strategia marketingowa polegająca na tworzeniu i dystrybucji wartościowych treści w celu przyciągnięcia i zwiększenia zaangażowania grupy docelowej, co w konsekwencji prowadzi do zwiększenia ruchu organicznego w serwisie, lojalności klientów oraz sprzedaży produktów lub usług.

Content marketing – cechy

  • Działania skupione na tworzeniu wartościowych treści, a nie na bezpośredniej sprzedaży
  • Koncentracja na potrzebach grupy docelowej
  • Budowanie długotrwałych relacji z klientami

Marketing treści – cele

  • Poprawa pozycjonowania strony internetowej w wynikach wyszukiwania, a tym samym zwiększenie ruchu organicznego (przejść użytkowników z wyszukiwarek) w witrynie
  • Budowanie wizerunku eksperta w danej dziedzinie (zasada E-E-A-T)
  • Zwiększenie rozpoznawalności marki / produktu / usługi.
  • Zwiększenie zaangażowania czytelników
  • Zwiększenie liczby klientów i sprzedaży
  • Edukowanie klientów na temat produktów lub usług

Content marketing – formaty

  • Artykuły na witrynach firmowych oraz blogach
  • Infografiki
  • E-booki, raporty, prezentacje
  • Filmy i animacje
  • Podcasty
  • Webinary
  • Newslettery
  • Social media
  • Inne niestandardowe formaty

Kanały komunikacji używane w marketingu treści

  • Strony internetowe
  • Blogi
  • Media społecznościowe (Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram)
  • YouTube / Vimeo
  • Platformy podcastowe (Spotify, Tidal)
  • E-mail marketing – newslettery, mailingi
  • Platformy do publikowania artykułów (Medium, LinkedIn Pulse)
  • Treści publikowane w aplikacjach mobilnych

Przykłady content marketingu

  • Blog firmowy Freshmail – polskiej firmy oferującej narzędzia umożliwiające przeprowadzanie kampanii email marketingowych. Firma prowadzi blog, na którym publikuje wartościowe treści na temat email marketingu, związanych z nim trendów i porad dla marketerów. W konsekwencji blog ten jest cennym źródłem wiedzy dla wszystkich, którzy chcą poszerzyć swoją wiedzę w dziedzinie email marketingu.
  • Kanał YouTube marki SFD – SFD, polska firma zajmująca się produkcją i dystrybucją suplementów diety oraz odżywek, prowadzi kanał YouTube, na którym publikuje treści wideo związane z tematyką zdrowia, fitnessu i odżywiania. Filmy te prezentują wywiady z największymi ikonami kulturystyki i fitness, relacje z targów i zawodów, inspiracje kuchenne czy metamorfozy. Niejednokrotnie prezentują produkty marki, z drugiej strony są cennym źródłem informacji i porad dla pasjonatów sportów sylwetkowych.

Czy reklama natywna to content marketing?

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Opinie na ten temat są podzielone. Z jednej strony są marketerzy, którzy twierdzą, że treści natywne są formą reklamy produktu czy usługi i z pewnością nie zasługują na miano marketingu treści. Z drugiej strony są tacy, którzy argumentują, że reklama natywna skupia się głównie na dostarczeniu użytkownikom wartościowej informacji, a nie tylko związanej z konkretnym produktem lub usługą i w związku z tym powinna być uznana za content marketing.

Ile zarabia Content Marketing Specialist w Polsce?

Zarobki specjalistów od tworzenia treści zależą oczywiście od doświadczenia oraz branży, w której pracują. Według portalu rocketspace.pl średnie wynagrodzenie Content Specialistów w Polsce wynosiło od 4100-9100 zł brutto miesięcznie.

Wady i zalety content marketingu

ZALETY MARKETINGU TREŚCI

  • Poprawa pozycjonowania strony internetowej w wynikach wyszukiwania, skutkująca w konsekwencji zwiększeniem ruchu organicznego w witrynie
  • Budowanie długotrwałych relacji z klientami
  • Edukowanie klientów na temat produktów lub usług

WADY MARKETINGU TREŚCI

  • Tworzenie wartościowych treści wymaga czasu i sporych zasobów
  • Efekty content marketingu nie są natychmiastowe, dlatego też wymaga cierpliwości, ciągłej kontroli wyników i ewentualnego wprowadzania zmian w treściach
  • Konieczność tworzenia dużej liczby nowych treści, z pewnością może być trudne, szczególnie dla mniejszych firm
  • Ryzyko tworzenia niskiej jakości treści lub nietrafienia w oczekiwania grupy docelowej, w konsekwencji może wpłynąć negatywnie na wizerunek firmy