Content marketing – co to jest?
Content marketing (inaczej marketing treści) to strategia marketingowa polegająca na tworzeniu i dystrybucji wartościowych treści w celu przyciągnięcia i zwiększenia zaangażowania grupy docelowej, co w konsekwencji prowadzi do zwiększenia ruchu organicznego w serwisie, lojalności klientów oraz sprzedaży produktów lub usług.
Spis treści
Content marketing – cechy
- Działania skupione na tworzeniu wartościowych treści, a nie na bezpośredniej sprzedaży
- Koncentracja na potrzebach grupy docelowej
- Budowanie długotrwałych relacji z klientami
Marketing treści – cele
- Poprawa pozycjonowania strony internetowej w wynikach wyszukiwania, a tym samym zwiększenie ruchu organicznego (przejść użytkowników z wyszukiwarek) w witrynie
- Budowanie wizerunku eksperta w danej dziedzinie (zasada E-E-A-T)
- Zwiększenie rozpoznawalności marki / produktu / usługi.
- Zwiększenie zaangażowania czytelników
- Zwiększenie liczby klientów i sprzedaży
- Edukowanie klientów na temat produktów lub usług
Content marketing – formaty
- Artykuły na witrynach firmowych oraz blogach
- Infografiki
- E-booki, raporty, prezentacje
- Filmy i animacje
- Podcasty
- Webinary
- Newslettery
- Social media
- Inne niestandardowe formaty
Kanały komunikacji używane w marketingu treści
- Strony internetowe
- Blogi
- Media społecznościowe (Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram)
- YouTube / Vimeo
- Platformy podcastowe (Spotify, Tidal)
- E-mail marketing – newslettery, mailingi
- Platformy do publikowania artykułów (Medium, LinkedIn Pulse)
- Treści publikowane w aplikacjach mobilnych
Przykłady content marketingu
- Blog firmowy Freshmail – polskiej firmy oferującej narzędzia umożliwiające przeprowadzanie kampanii email marketingowych. Firma prowadzi blog, na którym publikuje wartościowe treści na temat email marketingu, związanych z nim trendów i porad dla marketerów. W konsekwencji blog ten jest cennym źródłem wiedzy dla wszystkich, którzy chcą poszerzyć swoją wiedzę w dziedzinie email marketingu.
- Kanał YouTube marki SFD – SFD, polska firma zajmująca się produkcją i dystrybucją suplementów diety oraz odżywek, prowadzi kanał YouTube, na którym publikuje treści wideo związane z tematyką zdrowia, fitnessu i odżywiania. Filmy te prezentują wywiady z największymi ikonami kulturystyki i fitness, relacje z targów i zawodów, inspiracje kuchenne czy metamorfozy. Niejednokrotnie prezentują produkty marki, z drugiej strony są cennym źródłem informacji i porad dla pasjonatów sportów sylwetkowych.
Czy reklama natywna to content marketing?
Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Opinie na ten temat są podzielone. Z jednej strony są marketerzy, którzy twierdzą, że treści natywne są formą reklamy produktu czy usługi i z pewnością nie zasługują na miano marketingu treści. Z drugiej strony są tacy, którzy argumentują, że reklama natywna skupia się głównie na dostarczeniu użytkownikom wartościowej informacji, a nie tylko związanej z konkretnym produktem lub usługą i w związku z tym powinna być uznana za content marketing.
Ile zarabia Content Marketing Specialist w Polsce?
Zarobki specjalistów od tworzenia treści zależą oczywiście od doświadczenia oraz branży, w której pracują. Według portalu rocketspace.pl średnie wynagrodzenie Content Specialistów w Polsce wynosiło od 4100-9100 zł brutto miesięcznie.
Wady i zalety content marketingu
ZALETY MARKETINGU TREŚCI
- Poprawa pozycjonowania strony internetowej w wynikach wyszukiwania, skutkująca w konsekwencji zwiększeniem ruchu organicznego w witrynie
- Budowanie długotrwałych relacji z klientami
- Edukowanie klientów na temat produktów lub usług
WADY MARKETINGU TREŚCI
- Tworzenie wartościowych treści wymaga czasu i sporych zasobów
- Efekty content marketingu nie są natychmiastowe, dlatego też wymaga cierpliwości, ciągłej kontroli wyników i ewentualnego wprowadzania zmian w treściach
- Konieczność tworzenia dużej liczby nowych treści, z pewnością może być trudne, szczególnie dla mniejszych firm
- Ryzyko tworzenia niskiej jakości treści lub nietrafienia w oczekiwania grupy docelowej, w konsekwencji może wpłynąć negatywnie na wizerunek firmy